Sekretariatschefen hos Red Barnet Ungdom (RBU), Camilla Burgwald, besluttede i efteråret 2017 at bruge LinkedIn aktivt til at brande RBU. Der var en specifik anledning til at prøve mediet af, men satsningen på LinkedIn gav RBU værdifulde sidegevinster. Bliv inspireret til en mere aktiv indsats på LinkedIn – i den gode sags tjeneste
Af: Thorleif Rytz Gotved, GotvedPR
Engang for ikke så mange år siden var LinkedIn det mest kedelige sociale medie, du kunne i nærheden af. Faktisk var ordet ”social” misvisende, da LinkedIn mest bestod af CV’er, der ofte ikke var opdateret, mens reel interaktion mellem brugerne - primært it- og hr-professionelle - var nærmest ikke eksisterende.
Men op gennem 10’erne – og særligt de sidste få år, hvis ikke måneder - er LinkedIns potentiale som et arbejdsrelateret og værdiskabende SoMe udfoldet sig nærmest eksplosivt.
Og det har Red Barnet Ungdoms sekretariatschef, Camilla Burgwald fået øjnene op for. Jeg satte Camilla stævne for at høre om hendes erfaringer og refleksioner over hendes tilgang til og brug af LinkedIn.
En konkret anledning
Det var en snarlig offentliggørelse af et vigtigt partnerskab med Egmont-fonden, som fik Camilla Burgwald til i september 2017 at overveje om LinkedIn kunne bruges som et strategisk kommunikationsværktøj. For partnerskabet forudsatte, at RBU fik etableret samarbejde med en række kommune og skoler.
Selv havde Camilla haft en LinkedInprofil i mange år, men uden at være særlig aktiv, og i det hele taget at vide hvad hun skulle bruge LinkedIn til. Organisationen var i forvejen aktiv på en række sociale medier, fx Facebook, hvor målgruppen primært var de aktive medlemmer og potentielle nye frivillige.
Camilla inddrog sin kommunikationskonsulent Ida Blomsterberg i vurderingen af om det ville give mening for RBU, at sekretariatschefen blev mere synlig på Linkedin. Kommunikationskonsulenten var af den holdning, at JA, såfremt Camilla følte sig tilpas med at kommunikere på SoMe ville det give mening - og bedst mening, såfremt det var Camillas egen profil, som var omdrejningspunktet, fremfor RBU’s egen virksomhedsside.
Argumentet var, at RBU’s virksomhedsside aldrig ville blive lige så spændende som Camillas egen profil. Sociale medier er jo netop sociale i den forstand, at det er mennesker der interagerer, og ikke organisationer, lød rationalet.
Niels-formlen til flere kontakter
Camilla lagde forsigtigt ud i med en opdatering hvor hun – helt i mediets ånd – efterspurgte erfaringer fra andre leder i forhold til at bruge LinkedIn strategisk. På baggrund af opdateringen henviste flere til direktøren fra brancheforeningen FDIH, Niels Ralund, som om nogen har taget LinkedIn til sig.
Og netop Niels Ralunds tilgang gav inspiration: ”Jeg begyndte at invitere relevante personer fra kommune- og skoleverdenen, som det kunne være relevant at kommunikere direkte til i forhold til vores nye satsning. I starten forsøgte jeg mig med at skrive en personlig hilsen til hver enkelt, men jeg gav hurtigt op – vores forestående partnerskab var fortroligt indtil lanceringen, og det blev en gang mærkelig uld i mund”.
Til spørgsmålet om hvordan folk reagerede når hun bare inviterede uden en personlig hilsen, er svaret ”Jeg har ikke ført regnskab over det, men mit indtryk er, at de fleste accepterede min invitation. Måske var der en ud af 100 som spurgte om baggrunden for invitationen, og så svarede jeg som det var, at jeg var interesseret i samarbejde med relevante personer og udbrede kendskabet til RBU’s arbejde generelt. Og det blev altid godtaget”
Resultatet var, at antallet af Camillas LinkedIn-kontakter på kun 4 måneder voksede fra ca. 500 (september 2017) til over 2.750 (marts 2018). I starten var Camilla selv opsøgende, men hurtigt vendte flowet, så Camilla også dagligt modtager invitationer fra fremmede. Som hun velvilligt accepterer.
Linkedin som kommunikationskanal
Men antallet af kontakter var kun et skridt på vejen. For tanken var i høj grad også at bruge LinkedIn som en kommunikationskanal.
”Jeg savnede at kommunikere og komme ud i verden med budskaber relateret til det arbejde vi laver i RBU – og at få en respons” forklarer Camilla, som i perioden 2005-2010 var medlem af Københavns Borgerrepræsentation og som derfor har erfaring i at skrive debatindlæg, udtale sig til medier osv.
Cool eller kikset
I starten forsøgte Camilla Burgwald sig frem og lavede forskellige opdateringer. Og – nok så vigtigt – så gik hun ind i en ærlig dialog med læserne om hendes opdateringer.
”På et tidspunkt lavede jeg en historie om at gå i høje hæle contra flade sko. En lidt skæv og ret personlig historie, som til min overraskelse gav klart mest respons i forhold til de opslag jeg havde lavet indtil da. Og da jeg ikke helt kunne finde ud af med mig selv om opdateringen var cool eller kikset, så lavede jeg en opdatering hvor jeg direkte spurgte mit “publikum” om deres holdning”.
Konklusionen var, at grænsen mellem det personlige og det arbejdsrelaterede, er hårfin. For nok er det professionelle arbejdsliv omdrejningspunktet i LinkedIn, på lykkelig bekostning af ferie- og kattebilleder, for ikke at nævne bodegadebatkulturen som efterhånden har overtaget Facebook. Men evnen til at turde vise lidt af sig selv er en super vigtig ingrediens hvis man skal trænge igennem informationsmuren, og nå bredt ud med et budskab.
Employer branding
Og at nå bredt ud var netop hvad der skete for et opslag, som Camilla Burgwald lavede i oktober 2017. Opslaget var en refleksion over den følelse af dårlig samvittighed Camilla havde haft da hun for 10 år blev gravid og samtidig tiltrådte som chef hos RBU. Opdateringens budskab var, at ingen skal have dårlig samvittighed over at blive gravid – i hvert fald ikke hvis chefen hedder Camilla Burgwald og arbejdspladsen er RBU. Opdateringen fik knap 2.000 likes og over 350.000 visninger på Linkedin.
Netop graviditetshistorien er et godt eksempel på Employer branding. Dvs. at en organisation opbygger en (fordelagtig) fortælling om organisationen som arbejdsplads, med henblik på at tiltrække og fastholde medarbejdere. Og netop den mulighed var endnu en grund til at RBU valgte at satse på LinkedIn ”Vi er inde i en rivende udvikling, som kræver flere erfarne ansatte, og så synes jeg der er relevant at vise hvem chefen er og hvilke værdier jeg står for, og til det brug er LinkedIn oplagt”.
Det er svært konkret at måle om indsatsen på LinkedIn har haft en betydning i antallet og kvaliteten af kandidater til de opslåede stillinger, men blandt medarbejderne har Camilla noteret en effekt ”Efter jeg fx havde lavet graviditetshistorien, så var der flere medarbejdere som fortalte om venner, som havde set opdateringen og gav udtryk for en WAUW-holdning overfor RBU som arbejdsplads og de værdier som opdateringen gav udtryk for. Det er jo med til at give stolthed over ens arbejdsplads og det skal man ikke underkende”.
Mavefornemmelsen er vigtig
Forudsætningen for en autentisk Employer branding er 100% troværdighed og integritet. Camillas LinkedIn tilstedeværelse er derfor heller ikke skemalagt, og opdateringer laves kun på baggrund af en spontan tanke eller en god ide. ”Det skal være sjovt, naturligt og noget jeg nærmest ikke kan lade være med - det er faktisk noget jeg nyder at lave” siger Camilla og giver et konkret eksempel:
Den 20. november 2017 flød Camillas LinkedIn feed nærmest over med billeder fra konferencer i forbindelse med børnekonventionens fødselsdag. Men det var den følelse som Camilla fik, da hun samme morgen stod i sin datters skolegård midt på Nørrebro, som hun valgte at lave til en opdatering: ”Hvor konferencer, publikationer og pjecer kan virke lidt abstrakte, så var det børnenes virkelighed jeg befandt mig i på Blågårds Skole” og som hun formulerede det i opslaget: ” ALLE BØRN HAR RET sang de af fulde hals her til morgen i en skolegård pyntet med levende lys i dagens anledning. Jeg stod og småfrøs, men blev helt varm om hjertet”.
Fordelen ved LinkedIn
“There ain't no such thing as a free lunch” lyder et klassisk ordsprog og du tænker måske derfor hvad Camilla Burgwald LinkedIn-satsning koster i valutaen kaldet tid?
”Ca. 1-2 timer om ugen. Selve det at skrive en opdatering tager måske kun 15 min, men det er den opfølgende indsats med fx at svare på reaktioner som tager mest tid. Og fordi jeg synes det er sjovt, bruger jeg også gerne lidt af min fritid på fx at skrive en artikel til mediet”.
Om det er meget eller lidt er en individuel betragtning, men for Camilla er det ok. Især pga. fleksibiliteten: ”Det fede ved at bruge LinkedIn er, at jeg selv bestemmer tidspunkt og volumen for mine opslag, i modsætning til andre branding og netværkssituationer, fx konferencer og lign. hvor man skal møde op på en bestemt dag og deltage fx i 6 timer.”
Gratis hjælp
Camilla Burgwalds opdateringer kan groft sagt opdeles i to kategorier.
Dem som beskriver en følelse relateret til Employer branding eller selve sagen RBU arbejder for, og som ofte via mange likes når bredt ud.
Og så dem hvor Camilla efterspørger konkret viden. De får ikke samme opmærksomhed, men det er også lige meget, får Camilla får noget helt andet - konkret viden og hjælp: ”Da jeg på et tidspunkt lavede et opslag og efterspurgte konkret råd til hvorvidt vi skulle lappe på vores database eller udvikle noget nyt, så resulterede i konkret hjælp fra specialister, der uden beregning og salgstaler stillede deres erfaring til rådighed. Nok også pga. sagen, jeg repræsenterer”.
Og hvad blev det så egentlig til med lanceringen af Egmont-samarbejdet? ”Jeg har fik hul igennem og direkte adgang til en del relevante personer, så det har været indsatsen værd. Især taget alle de andre fordele som brugen af LinkedIn har givet mig og RBU med i betragtning”
Du kan læse mere om Red Barnet Ungdom her - og har du lyst til at give en skilling, så kan du nemt via MobilPay give et bidrag på 85037 - du bestemmer helt selv hvor meget.